Má další tvorba:
Rozsáhlý článek o viteálech
Devatenáctá část povídky Dračí píseň z Písně ledu a ohně
Nový blog, kam se postupně přesunu, ve výstavbě - tayloroviny


Pokrytečtí konzumenti

12. září 2015 v 13:19 | Ann Taylor |  Přemýšlím o světě
Pokrytečtí konzumenti se najdou ve všem. Jsou tací, co káží o zdravé stravě a ryjou do někoho, že by měl zhubnout, a k pokladně zatím svižným tempem zadýchaného lenochoda táhnou přetížený vozík sladkostí a polotovarů a ještě se cestou k autu staví ve dvou stáncích, protože oni sice sračky nejí, akorát gumové žížalky, lasagne z pytlíku a kebab s neidentifikovatelnou omáčkou jim chutnají. Ale sračky nejí. O těch ovšem psát nehodlám a na paškál beru podobný typ konzumentů, a to mediálních. Tedy všechny "já na to normálně nekoukám, ale". Protože jestli vám to ještě nikdo neřekl, v podobných větách je všechno před ale prakticky jen přeslazená omáčka. Skutečný základ, ten opravdu připálený, se objeví až po něm.


Trochu se v tématu porýpat mě napadlo, když jsem zase viděla komentář: "Já facebook nepoužívám, jenom se jednou denně mrknu a hledám tam materiály do školy." Tohle mi totiž přijde jako prvotřídní ukázka zbytečného pokrytectví. Je to jako říct, že záchod nepoužívám, jenom si chodím jednou denně ulevit. Když někdo něco nepoužívá, dovedu si představit, že s tím zachází jako já se skypem. Kdesi se mi válí účet, naposledy jsem ho zapnula před půl rokem a teď už ani nevím, jestli je ještě nainstalovaný. Tak to prostě přiznejte, pravidelně ho používáte a šmytec. To i kolem nákupu vložek je snad méně studu a našlapování. Ale budiž, každý může definici používání podmínit jinou četností, dejme tomu. Ostatně ani facebook není to, na co útočím s oštěpem a pravým indiánským pokřikem. Sociální sítě lze používat spoustou různých způsobů, včetně toho záchoda (čím nižší věk, tím větší pravděpodobnost). Víc mě štve pokrytectví u médií, u nichž jsou jen dvě možnosti. Sledovat nebo ne.

Já třeba nevěděla, že je další ročník Superstar. Vlastně ani nevím, jestli to nazývají tak, nebo si zase hrají na faktory a hledají hlasy, a protože mě to nezajímá, nebudu to ani hledat, ale zahlédla jsem to v jednom článku na blogu a řekla si, že se mrknu. A ten článek nadával, že je to kravina, že lidi houfně utrácejí peníze za hlasy pro někoho, kdo za pár týdnů zmizí z povrchu Země, že jsou porotci hnusní a soutěžící blbí a zjednodušeně, že je to výplň mezi reklamními bloky, na kterou se dá dívat leda s roztahovákem na oční víčka. No dobře, tohle si myslím taky, a proto jsem viděla asi první dva ročníky a od té doby ani kolo. Ale naštvaný autor článku, co to tak zkritizoval a byl zhnusen, že soutěž ještě neodpískali, to očividně sleduje. Jinak by nemohl všechny tyhle vady popsat na konkrétních případech. Ale proč to sleduje, když ho to znechucuje? Nebo proč říká, že je znechucen, když ho to očividně baví natolik, aby to sledoval? Je masochista a nemá po ruce sadistu, tak si honí u falešného zpěvu? Nebo jen pokrytec?

Chápala bych, kdyby šlo o novinku, premiéru nebo cokoli, co někdo vidí poprvé a zkouší, jaké to bude. Nebo když ho vydírá přítelkyně neodolatelným "buď Superstár nebo supercelibát". Ale když každý ví, co čekat, je to osmý ročník nebo pátý díl, a nic než celibát mu stejně nezbývá, tak mi nenamluví, že se dívá náhodou a vlastně se mu to vůbec nelíbí.
A když už jsme u té náhody, nechte si pro sebe i to, že jste šli náhodou do kina na 50 odstínů šedi. Náhodou? Jako fakt? Koupili jste si lístek na Spongeboba, nepodívali se na číslo sálu, zalezli do prvního po ruce a čekali, co vám to pustí? Kecy, řekněte, že jste to chtěli vidět!

A tohle je úplně se vším. A nemusím ani hledat články nebo chodit na ulici, abych slyšela nadávky na seriály nebo televizní vysílání celkově a už dávno ustálené fráze o tom, že dávají zase ho*no a že se na to nedá koukat, ale přesto viděla nadávající sedět u toho a zírat. Tak buď se na to koukat dá a oni pokrytecky lžou, nebo musí být vygumovaní. Protože dostatečně inteligentní člověk, jakmile ho něco nebaví a nelíbí se mu to, jde dělat něco lepšího. Leda by se učil. No, ne tak pokrytecký konzument. Ten to totiž sleduje. Občas i žere. Líbí se mu to, když to nevidí v televizi, stahuje na internetu, ale na veřejnosti, ať už reálné nebo webové, distingovaně zvedne malíček při popíjení červeného a prohlásí: "Já to nesleduji. Ale. Náhodou. A omylem."
Pardon, ale náhodou a omylem zhlédnu desetivteřinovou upoutávku, ne dvouhodinovej průjem režiséra.

Ze stejného důvodu je nejčtenějším periodikem Blesk a nejsledovanějším kanálem Nova, i když podle dotazníků se toho nikdo nedotkne ani zrezlou ojí od hovnocucu. Ale proč? Proč to pokrytecky popírat? Proč nepřiznat, že když to sleduju, něco mě na tom zajímá, a nejsem jenom idiot, co neumí zacházet s ovladačem? Pokud se i jinak chovám jako buran, nečtení Blesku mou pověst nezachrání a naopak. Fajn člověk, co si pouští nějakou reality show není kvůli té jediné věci hned buranem.

Já třeba nárazově sleduju Hell's Kitchen, protože mě baví úkoly, co pro soutěžící Ramsay vymýšlí, a Kitchen Nightmares, protože mě baví, jak Ramsay prolézá neudržované kuchyně (a GoT, protože Ramsay). Nebo sleduju to, co hodlám nějak zpracovat, i když mě to tolik nebere. Třeba když jsem se zhrozila nad Toddlers and Tiaras, přirozně jsem si pustila pár dílů, abych měla materiál na článek. A absolutně nechápu, proč bych se za to měla stydět.
Ale naopak, pokud řeknu, že nečtu Blesk a vůbec nezapínám televizi, kterou já osobně tak jako tak nevlastním, tak je to pravda a nedělám to. Neschovávám se při tom pokrytecky jak kuřák na plicním a nevyřvávám, jak jsou ta média hrozná.
 


Komentáře

1 Angel Angel | E-mail | Web | 14. září 2015 v 12:32 | Reagovat

Taky mi tohle přijde zbytečné, moc nechápu ten smysl, proč to lidi dělají, když je jasné, že pravda je poněkud jiná. Příklad s Facebookem je trefný, to poslouchám snad pořád. Vůbec ho nepoužívají, je to strašné zlo, ale zřejmě na to každý den omylem kliknou, protože vědí o všem, co se tam děje. Nebo 50 odstínů, to je taky docela síla, co se tím spustilo. Všichni na to nadávají, že je to s prominutím sračka, ale kolik z nich to opravdu přečetlo nebo vidělo film? Když se někoho takového zeptám, tak se většinou dozvím, že přece by takový brak nikdy nečetli. A jak teda vědí, že je to brak? Protože to říkala sousedka, která to taky pravděpodobně nečetla? Sice jsem to ještě nečetla a třeba pak dojdu taky k tomu, že je to brak, ale tak snad jsem natolik inteligentní, abych si názor udělala sama až po tom přečtení a neodsoudila všechno předem jen kvůli davu. Případně kecy pánů, že je na adaptaci do kina jejich přítelkyně táhla násilím. To jako vážně? Přijde mi to opravdu trapné.
A tohle mi ještě připomnělo, že bych se měla stydět za to, že čtu Coelha a mám ho ráda. Na to teď taky narážím docela často. Jo a Ramsey mi je taky sympatický, ale kvůli němu se mi teda ještě nikdo neposmíval =D Jinak mi taky přijde důležité, abych i tu svoji negativní kritiku měla podloženou, to je prostě blbost na něco házet špínu, aniž bych to viděla/četla atd.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 14. září 2015 v 13:17 | Reagovat

[1]: Jestli myslíš Gordona, tak za toho se mi taky nikdo neposmíval, kdo by taky, Ramsay je super, má boží hlášky :D Ale jsou to asi jediné reality show, co sleduju, takže jsem neměla žádný lepší a víc posměvuhodný příklad :D Pravda je, že o prázdninách jsem se dívala na pár nejšťavnatějších dílů Výměny manželek, ale to jsem viděla po několika letech a počítám, že možná zase až za pár let mě popadne chuť si nějakej díl najít, tak to nepočítám do pravidelného slodování.

3 Just Blaze Just Blaze | 14. září 2015 v 16:44 | Reagovat

Zajímavě píšeš, používáš navíc slova, která já ani neznám a to se mi líbí! :D Super, není co dodat :)

4 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 18. září 2015 v 18:03 | Reagovat

Docela výstižné. Ono například s tím Facebookem (promiň, že rozebírám jen tuhle část článku) je to ošemetné, protože on se tak nějak stal jakousi součástí našich životů (většiny z nás, kteří mají aktivní účet, ale i pro ty, kteří jej nemají a přesto se neubrání všem narážkám na tuhle sociální síť všude okolo- např. prostřednictvím reklam) a je téměř nemožné jej vypustit z vlastního života (protože všude kam se podíváš budou odkazy s tím "f" v modrém poli.
Reality show nesleduji pravidelně, občas se k nějaké ale dostanu a to ze zvědavosti anebo jsem tak líná, že se mi to nechce přepínat. Ale když je to doopravdy velká kravina, tak už v tom příště nepokračuju.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 18. září 2015 v 18:47 | Reagovat

[4]: Ale vidět reklamu nebo tlačítko přece neznamená to používat. Kolem vídám taky reklamy na všechno možný i bez televize, ale to neznamená, že inzerované výrobky nebo služby používám. Můžu vidět tlačítko, ale když říkám, že facebook nepoužívám, tak pro mě to tlačítko přece nemá význam stejně jako třeba reklama na motorovou pilu, když ji nepoužívám a nepotřebuju.

6 Jana Jana | E-mail | Web | 19. září 2015 v 17:31 | Reagovat

S tím facebookem máš pravdu. Sama sobě se snažím namluvit, že jej nepoužívám, ale jediné co, tak nesdílím a nemám aplikaci v telefonu. Jinak ho používám :D Zbytek - nechápu, proč to ti lidi dělají :D Já teda nejsem na Blesk, ale fotky na Super.cz :D Nebo co to mám na seznamu zapnuté :D A držím se v obraze, co se asi děje. Tedy vím o Superstar, mají novou porotkyni (koní ksicht) a to je vše. Nechtělo se mi číst víc, protože by mne hanba fackovala na to koukat ...

představ si další hromadu souhlasných keců a pak ti vyleze, že článek se mi moc líbí :)

7 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 19. září 2015 v 17:46 | Reagovat

[6]: Koní? Škoda, že ne kuní, Franka by všichni milovali, aspoň někde :D A lidi to dělají proto, že se pokouší vypadat víc na úrovni. No... moc jim to nefunguje :D

8 Jana Jana | E-mail | Web | 19. září 2015 v 17:47 | Reagovat

[7]: Jo, její obličej je jak od kobyly. Já ji vůbec neznám, ale asi je slavná. Vypadá hrozně :D

9 Angel Angel | E-mail | Web | 19. září 2015 v 17:59 | Reagovat

[2]: Taky jsem viděla pár dílů Výměny manželek, ale vzhledem k tomu, že jsem vždycky byla akorát tak zděšená, tak jsem rychle přestala =D Pak jsem viděla kousek amerického dílu, a to bylo snad ještě horší. Říkám si, že ty lidi ty peníze musí potřebovat opravdu nutně, když jdou do něčeho takovýho.

10 Lyra Lyra | E-mail | Web | 24. září 2015 v 21:10 | Reagovat

Taky moc nechápu, proč to lidi dělají, nejspíš ze strachu, co by si o nich ostatní pomysleli. Přitom na tom není vůbec nic špatného se dívat na Superstar (abych využila tvůj příklad), číst bulvár a nebo koukat na telenovely. Když to někoho baví, tak ať to dělá, stejnak mu do toho nikdo nemá co kecat. Já třeba ráda čtu young adult literaturu, která je leckdy infantilní a nestydím se za to. Občas sice nad ní obracím oči v sloup, ale dokážu se u ní odreagovat a baví mě (většinou), jinak bych ji nečetla. Lidé prostě moc řeší názor okolí a pak dochází k tomu, že se vykrucují, lžou a snaží se dělat lepšími, ale v konečném důsledku působí přesně tak, jak jsi popsala - jako pokrytci.

11 Van Vendy Van Vendy | Web | 16. října 2015 v 13:51 | Reagovat

Kupodivu co se týče Blesku, ten bych nezavrhovala, protože mezi pár kachnovitými zprávami se najde pár normálních zpráv, dokonce i jeden článek, který rozpitvává určitý problém, občas se najdou doporučující informace třeba ohledně přezutí zimních pneumatik a polonahé krásky někde na poslední stránce s vtípky, které jsem četla asi třikrát, mě prostě nerajcují. Přesto, Blesk není zas tak špatný a vůbec mi nepřipadá jako bulvár. Když už, tak polobulvár.
Padesát odstínů jsem četla i viděla a moc mě nebavilo ani jedno (vím, že jsi to uváděla jako příklad, ale páč jde o aktuální téma, tak se přidávám. Dotáhla jsem to do posledního dílu, i když mě to moc nebavilo, ale zase psala celkem poutavě - to jsou paradoxy, že - hlavně jsem byla zvědava, jak to vlastně skončí. Utla jsem to asi ve čtvrtině před koncem, když jsem si přečetla, že chtějí udělat piknik na loučce. Ten už jsem nerozdejchala.
K superstárům - na ty se opravdu nedívám, nebaví mě to. Dokonce už ani na poslední díly, kde je výběr těch nejlepších. Občas se dívám na Prostřeno, občas na Polreiocha, když mám štěstí a chytnu Ramseyho, tak i na něj, je to zajímavý pořad - a teď občas sleduji Jamese Oliviera, jak se snaží dostat do školních kuchyní kvalitnější stravu. Občas mi to připadá jako boj s větrnými mlýny a čekám, že ten borec vyhoří. Protože někdy to je opravdu jako tlučení hlavou do zdi.
Fejsbůček! Fejsbůček mám docela ráda, náhodou, protože jsem tam našla pár skupin, které mě zajímají, a několik desítek fotografických nebo obrazových galerií a to je pastva pro oko. Taky bezlepkové oddělení (nejsem bezlepková, ale zajímá mě to), něco o radách pro domácnost nebo o pletení. To mě baví. Face nezavrhuju, jen by to nemělo přerůst přes hlavu, a taky dva tisíce přátel je celkem na prd, když jich stačí padesát nebo dvě stovky.
S tím článkem jsi mi připomněla tvrzení, které vládlo před více lety - tam se zase propagovalo zdravé vidění televize a kdo chtěl být in, ten se díval pouze na naučné pořady a přírodopisné pořady a možná ještě cestopisné pořady. Nejlépe ČT2. Neviděla jsem odvážlivce, který by na sebe prásknul, že rád sleduje akční střílečky nebo komedie typu Fantozzi je vůl. :-)
Ach, to pokrytectví. Někdy k smíchu, jindy k pláči.

12 Van Vendy Van Vendy | Web | 16. října 2015 v 14:10 | Reagovat

P.S. plánuju napsat recenzi na Esmeraldu, což byla jediná telenovela, kterou jsem viděla od začátku do konce, a připadám si jak odvážná školačka. :D

13 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 16. října 2015 v 14:17 | Reagovat

[11]: Já to nečetla ani neviděla, takže piknik na loučce mě fakt překvapil :D Ale Blesk že není bulvár? Když jsem kdysi kvůli jinému článku hledala definici bulváru, tak se většina shodovala, že Blesk je typický bulvár. A kupovat si ho třeba i kvůli jedné zprávě, co za něco stojí, stejně znamená podporovat ho jako celek a pokud s ním nesouhlasím a odsuzuju ho, tak to neudělám ani náhodou. Jakmile se prodá, je už vydavateli jedno, jestli si kupující nechá jednu stránku a zbytek vyhodí jako žumpu, on to prodal celé a jako na celek je taky třeba se na něj dívat. Něco jinýho je hledat konkrétní věc třeba na internetu a kliknout na článek, který napsal bulvár, ale týká se toho, co hledám, ale sledovat to pravidelně a dokonce za to utrácet, to teda ani náhodou. I když co se mě týče, tak pokud u odkazu uvidím, že vede na nějakou bulvární stránku, tak na něj nekliknu tak jako tak, podporovat je nechci, čtenost zvyšovat taky nechci, chci informace, ne účelově zabarvenej tón vyprávění, kterej je pro bulvár typickej, a vždycky se dá najít zdroj lepší nebo aspoň nebulvární.

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 16. října 2015 v 14:18 | Reagovat

[12]: Esmeralda... jé, to mi bylo kolik, možná míň jak deset? :D Jsem četla i knížku! Kupodivu, je hodně krátká :D A taky jsem sledovala když mi bylo 10 Rosalindu, tam mě zaujala zápletka s matkou vražednicí a uneseným dítětem :D A Divokého anděla, protože to byla celkem výjimka z telenovel - byla celkem dost komediální.

15 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 18. října 2015 v 18:29 | Reagovat

Když pak zazní odpověď: "Tak se na tu televizi nedívej" , každý se zhrozí, že nebude nic vědět :-) .

16 Miloš Miloš | Web | 19. října 2015 v 16:32 | Reagovat

Se Superstar to mám stejně, sledoval jsem finále prvních dvou ročníků, pak už nic, ale možná to bude i tím, že přibližně od té doby se na TV nedívám vůbec.
Na Facebooku účet nemám, 50 odstínů jsem nečetl, neviděl a ani se k tomu nechystám, ale koupil jsem si erotická díla Oscara Wilda, markýze de Sade a Henriho Millera.
Co se týká Super, občas tam překliknu, v Blesku (stejně jako v mnoha dalších novinách a časopisech) mají i rubriku o Cestování a na tu se jednou za čas podívám a zpětně ji přečtu.

17 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 19. října 2015 v 16:54 | Reagovat

[16]: Četla jsem Lady Fuckingham a de Sadeho mám někdy v budoucnu v plánu taky. Podle toho, co mi říkala spolužačka, co četla 50 odstínů ze zvědavosti a pak naprosto strhala, by se u Lady Fuckingham bestseller pro maminy červenal sám.

18 Tlapka Tlapka | E-mail | Web | 19. října 2015 v 19:02 | Reagovat

Svatá pravda! Když občas otevřu nějakou diskusi, všichni se předhánějí v tom, jak TV nemají - a když jo, tak pouze na ČTArt a ZOOM. :D Vždycky si říkám, co je pak nutí vyhledávat články o jiných pořád a cpát to tam? Taky se nedívám na Ordinaci nebo nevím co ještě, ale že bych šla na diskusi o ní a psala to tam... mohla bych, ale proč? Radši mrknu na tenisportál, protože tenis mě zajímá a ráda se o něm dočtu víc.

19 Kika Kika | E-mail | Web | 19. října 2015 v 19:37 | Reagovat

moc pěkný článek (prvně jsi mě odrovnala "nepoužívám záchod" a při super celibátu už jsem pomalu ležela smíchy na zemi), každopádně taky mi tak trochu vadí, když něco někdo nepoužívá/nedělá, protože si myslí, že když na tu superstar nebude koukat, bude lepším a kvalitnějším člověkem.

[18]: :D ale já TV fakt třeba nemám, měla jsem, dokonce i nějaké kanály navíc, žralo to spoustu času a nakonec na co se chci podívat, na to jdu do kina nebo se podívám na internetu.

20 Tlapka Tlapka | E-mail | Web | 19. října 2015 v 19:50 | Reagovat

19: Samozřejmě. Ale pak předpokládám, že ani nechodíš do diskusí o jednotlivých pořadech (kde se člověk neocitne jedním kliknutím vedle) a necpeš jim to tam horemdolem zlevazprava. Pak je to úplně normální "nemám televizi", ne "fanaticky snobské nemám televizi". :D

21 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 19. října 2015 v 19:55 | Reagovat

[20]: Jo, takový diskuze jsou výživný. Nedávno jsem zjistila, že zase dávaj Pohlreicha, tak jsem si na idnesu přečetla pár článků o odvysílaných dílech. A pod každým se našly komentáře, že Pohlreich je sprostej idiot, pořad hnus, kde se jen nadává, a že je to nebaví a nechápou, jak to někdo může sledovat. Tak proč to 1. sledujou a 2. píšou? Můžou zhodnotit celej pořad, třeba negativně, ale psát to pod každou "reklamu na epizodu", zvlášť když se ten článek pak týká konkrétně jedné restaurace, to fakt nedává smysl :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama